با ایمپلنت دندان جلو زیبایی لبخند خود را حفظ کنید + هزینه

با-ایمپلنت-دندان-جلو-زیبایی-لبخند-خود-را-حفظ-کنید-min-768x496

از دست دادن دندان‌های جلو برای بسیاری از افراد دست‌کمی از فاجعه ندارد. جای خالی دندان جلو لبخند زدن، غذا خوردن و حتی حرف زدن را عذاب‌آور می‌کند. به همین دلیل افرادی که دندان جلوی خود را به دلیل آسیب‌دیدگی یا پوسیدگی از دست می‌دهند، به دنبال بهترین روش برای جایگزینی آن می‌گردند. بدون شک ایمپلنت به دلیل استحکام و ماندگاری بالا، زیبایی بی‌نقص و بازیابی عملکردهای دندان طبیعی بهترین گزینه برای جایگزینی دندان‌های جلو است. خوشبختانه امروزه به کمک ایمپلنت با پانچ و ایمپلنت فوری می‌توان دندان جلو را یک روزه جایگزین کرد. به‌علاوه ایمپلنت دندان‌های جلو به دلیل تحمل نکردن نیروهای جویدن بالاترین نرخ موفقیت را بین کاشت دندان‌های مختلف دارد.

چرا ایمپلنت فوری بهترین روش برای دندان‌های جلو است؟

دندان‌های جلو تأثیر بسیار زیادی در زیبایی لبخند و چهره دارند. به همین دلیل بدیهی است که وقتی به هر دلیلی دندان جلوی خود را از دست می‌دهید، به دنبال سریع‌ترین راه برای جایگزینی آن باشید. کاشت ایمپلنت در گذشته فرآیندی زمان‌بر بود که در بعضی از موارد بیش از یک سال طول می‌کشید. از این رو بسیاری از کاشت ایمپلنت منصرف می‌شدند و به سراغ جایگزین‌های دیگر مانند بریج یا حتی دندان مصنوعی می‌رفتند. خوشبختانه به لطف پیشرفت‌هایی که در عرصۀ دندانپزشکی به دست آمده است، امروزه کاشت ایمپلنت فوری ممکن است و حتی به روش All on 4 می‌توانید تمام دندان‌های یک فک را یک روزه جایگزین کنید؛ در واقع بریج‌ها و دندان‌های مصنوعی پیشرفته، امروزه بر پایۀ ایمپلنت هستند. ویژگی‌های مختلف سه روش ایمپلنت، بریج و دندان مصنوعی معمولی را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

روش جایگزینی دندان ایمپلنت فوری بریج معمولی دندان مصنوعی معمولی

ماندگاری

مادام‌العمر ۷ تا ۱۰ سال

۵ تا ۱۰ سال

زیبایی

کاملاً مانند دندان طبیعی قابل‌قبول

متوسط

استحکام

فوق‌العاده خوب

متوسط تا خوب

هزینه

بالا متوسط

اندک تا متوسط

تهاجم درمان

تهاجمی تهاجمی

اندک تا متوسط (بسته به تعداد دندان‌های باقی‌مانده)

نگهداری

آسان نیاز به پاکسازی و تنظیم دوره‌ای

دشوار

راحتی

کاملاً راحت تحریک مختصر لثه

تحریک و زخم کردن لثه و بافت‌های دهان

حفظ استخوان

حفظ ساختار استخوانی تحلیل تدریجی استخوان

تحلیل تدریجی استخوان

مشکلات گفتاری

بی‌تأثیر بر گفتار عادی شدن گفتار پس از عادت کردن به بریج

مشکلات گفتاری

تأثیر بر دندان‌های مجاور

بدون تأثیر نیاز به تراش دندان‌های مجاور

بدون تأثیر

برگشت‌پذیری

غیرقابل‌‌برگشت غیرقابل‌‌برگشت

برگشت‌پذیر

ایمپلنت تنها راه‌حلی است که تمام دندان جلو را از ریشه تا تاج جایگزین می‌کند و از نظر عملکرد و زیبایی شبیه‌ترین گزینه به دندان طبیعی است. با انتخاب ایمپلنت دندان جلو جایگزینی دائمی، محکم، زیبا و راحت را انتخاب می‌کنید که هیچ تفاوتی با دندان‌های طبیعی ندارد.

ما برای ایمپلنت جلو چه فاکتورهایی را در نظر می‌گیریم؟

دندان‌های جلو علاوه بر نقش چشمگیری که در زیبایی لبخند دارند، عملکردهای مهم دیگری نیاز دارند. دندان‌های قدامی غذا را خرد می‌کنند تا جویدن و له کردن آن برای دندان‌های خلفی راحت‌تر شود. چهار دندان جلو لب را نگه می‌دارند و تأثیر مهمی در زیبایی لب‌ها و چهره دارند. به‌علاوه تلفظ بعضی آواها فقط در صورت تماس زبان با دندان‌های جلو ممکن می‌شود. بنابراین در غیاب دندان‌های جلو دچار مشکلات گفتاری نیز خواهیم شد. چون قرار است ایمپلنت جایگزین دندان جلو شود و مانند یک دندان طبیعی عمل کند؛ ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر صدق تمامی نقش‌ها و کارکردهای دندان‌های قدامی را هنگام کاشت ایمپلنت در نظر می‌گیریم:

  • زیبایی: ایمپلنت دندان جلو را در کلینیک دکتر صدق به گونه‌ای کاملاً طبیعی و با در نظر گرفته نکته‌های زیر طراحی می‌کنیم:
    • همخوانی رنگ: رنگ روکشی را که روی ایمپلنت نصب می‌شود، به گونه‌ای انتخاب می‌کنیم که با دندان‌های کناری همخوانی داشته باشد.
    • شکل و اندازه: روکش را از نظر شکل و اندازه متناسب با بقیۀ دندان‌ها می‌سازیم.
    • خط لثه: روکش به دقت به گونه‌ای چسبانده می‌شود که فاصله‌ای بین آن و خط لثه نباشد.
  • کیفیت و کمیت استخوان: کاشت ایمپلنت فوری تنها در صورتی ممکن است که استخوان فک تراکم کافی را برای نگه داشتن ایمپلنت داشته باشد. در غیر این صورت ابتدا پیوند استخوان را انجام می‌دهیم. البته در شرایط خاص امکان انجام هم‌زمان پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت وجود دارد.
  • دقت در کاشت ایمپلنت: ایمپلنت در کلینیک دکتر صدق با در نظر گرفتن سطح تماس با دندان‌های مقابل و هم‌تراز با دندان‌های مجاور کاشته می‌شود. به این ترتیب ردیف دندان‌ها مرتب می‌ماند و مشکلی برای بایت، بسته شدن دهان، تلفظ آواها و گاز زدن غذا ایجاد نمی‌شود.
  • ساخت روکش موقت: برای آن که مراجعین در مدت زمانی که منتظر جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک هستند، با خیالی آسوده لبخند بزنند، برای آنان روکش موقت می‌سازیم. روکش موقت را در همان جلسۀ کشیدن دندان و کاشت پایۀ ایمپلنت بر روی آن قرار می‌دهیم.
  • بایت و گفتار مراجعین: الگوهای گفتار و بایت مراجعین را در کلینیک دکتر صدق بررسی می‌کنیم تا ایمپلنت را با زاویۀ مناسب به گونه‌ای در استخوان فک قرار بدهیم که عملکردهای دندان مختل نشود.
  • انتخاب جنس روکش: روکش دندان‌های جلو را عموماً از زیرکونیا یا سرامیک می‌سازیم تا از نظر سفیدی، درخنشدگی و انعکاس نور مانند دندان طبیعی باشند.
  • توجه به نظر و خواستۀ مراجعین: جلسۀ مشاورۀ رایگان فرصت ایده‌آلی است تا انتظارات، نگرانی‌ها و ترجیحات خود را دربارۀ ایمپلنت با دندانپزشکان ما در میان بگذارید.
  • تحلیل لبخند: در کلینیک دکتر صدق تحلیل لبخند جامعی را انجام می‌دهیم و ایمپلنت‌ها را به گونه‌ای طراحی می‌کنیم که زیبایی لبخند فعلی را افزایش دهند. همچنین امکان انجام تمام درمان‌های زیبایی دندانپزشکی برای اصلاح طرح لبخند در کلینیک وجود دارد.
  • نگهداری و مراقبت: اصول مربوط به مراقبت از ایمپلنت را از همان ابتدا به شما آموزش می‌دهیم. همچنین از شما می‌خواهیم که هر شش ماه یک بار برای معاینه به کلینیک مراجعه کنید تا مطمئن شویم که هیچ مشکلی وجود ندارد.
  • ضمانت ایمپلنت: تمامی ایمپلنت‌های کلینیک دکتر صدق دارای ضمانت‌نامه هستند تا کاشت ایمپلنت را با خاطری آسوده انجام بدهید.

رایج‌ترین نوع ایمپلنت برای دندان‌های جلو

رایج‌ترین نوع ایمپلنت برای دندان جلو

سه روش مختلف اندواستیل، ساب‌پریواستیل و زیگوماتیک برای کاشت ایمپلنت وجود دارد. ایمپلنت اندواستیل درون استخوان فک کاشته می‌شود، اما ایمپلنت ساب‌پریواستیل زیر لثه و روی استخوان فک قرار داده می‌شود و زمانی توصیه می‌شود که استخوان فک به اندازۀ کافی برای نگه داشتن ایمپلنت قوی نباشد. ایمپلنت زیگوماتیک برای مراجعین دچار تحلیل شدید استخوان مناسب است، ایمپلنت در این روش به استخوان گونه متصل می‌شود. عموماً ایمپلنت اندواستیل به دلیل استحکام و قدرت بالا برای کاشت دندان جلو انتخاب می‌شود. در جدول زیر مقایسه‌ای اجمالی از سه روش کاشت ایمپلنت را مشاهده می‌کنید:

ویژگی ایمپلنت ایمپلنت اندواستیل ایمپلنت ساب‌پریواستیل ایمپلنت زیگوماتیک

جایگذاری ایمپلنت

درون استخوان فک بالای استخوان، زیر لثه

متصل‌شونده به استخوان گونه

مناسب بودن برای دندان‌های جلو

متداول برای دندان‌های جلو کمتر متداول، به دلیل دیده شدن ایمپلنت

مناسب، در صورت تحلیل رفتن شدید استخوان فک

میزان تهاجم

متوسط تا بالا، نیازمند ایجاد حفره در استخوان متوسط، نیازمند بلند کردن بافت لثه

متوسط تا بالا، درگیر کردن استخوان گونه

کیفیت و کمیت استخوان موردنیاز

نیازمند تراکم کافی

وابستگی کمتر

کمترین وابستگی

مدت زمان بهبود

طولانی

کوتاه‌تر از اندواستیل به دلیل قرار گرفتن روی استخوان

مشابه اندواستیل

زیبایی

کاملاً طبیعی احتمال دیده شدن لبۀ ایمپلنت زیر لثه

طبیعی

عوارض

عفونت، آسیب عصبی و … بیشتر بودن خطر عفونت، وارد شدن فشار به استخوان

پارگی غشای سینوس، ورم صورت

نرخ موفقیت در بلندمدت

بسیار بالا کمتر از اندواستیل

کمتر از دو روش دیگر

هزینه

بالا در ابتدا مقرون‌به‌صرفه‌تر از اندواستیل

بالاترین هزینه

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

اولین قدم برای کاشت ایمپلنت همواره یک معاینۀ جامع و دقیق است. دندانپزشک وضعیت دندان‌ها و لثه‌ها را به دقت ارزیابی می‌کند تا از سلامت آن‌ها مطمئن شود. سپس با استفاده از تصاویر رادیوگرافی و اسکن CBCT از کافی بودن تراکم استخوان فک برای کاشت دندان مطمئن می‌شود و پیوند استخوان را در صورت لزوم توصیه می‌کند. اگر قرار باشد ایمپلنت در فک بالا کاشته شود، لازم است موقعیت سینوس بررسی شود تا ضرورت لیفت سینوس مشخص شود. کاشت ایمپلنت پس از بررسی‌های اولیه طی مراحل زیر انجام می‌شود.

کشیدن دندان برای کاشت ایمپلنت دندان

دندان پوسیده و آسیب‌دیده کشیده می‌شود. چون دندان‌های جلو فقط یک ‌‌ریشه دارند، کشیدن آن‌ها ساده است و کمترین آسیب به استخوان و بافت‌های اطراف وارد می‌شود. به همین دلیل است که ایمپلنت فوری در صورت وجود نداشتن عفونت فعال و کافی بودن تراکم استخوان فک، گزینۀ مناسبی برای دندان‌های جلو است.

کاشت پایۀ ایمپلنت

اگر متقاضی کاشت دو شرط اصلی ایمپلنت فوری، یعنی عدم‌ وجود عفونت فعال و داشتن تراکم استخوان کافی، را داشته باشد. کاشت پایه یا فیکسچر ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان انجام می‌شود. در غیر این صورت کاشت پایۀ ایمپلنت سه تا شش ماه پس از کشیدن دندان انجام می‌شود. چون دندان‌های جلو در معرض دید قرار دارند، اباتمنت و روکش موقت پس از کاشت پایۀ ایمپلنت، روی آن گذاشته می‌شود.

نصب پروتز موقت برای کاشت ایمپلنت دندان

برای آن که متقاضیان کاشت ایمپلنت دندان جلو در دورۀ چهارماهۀ انتظار برای جوش خوردن پایۀ ایمپلنت به استخوان فک، به خاطر جای خالی دندان ناراحت نباشند، از پروتز موقت استفاده می‌شود. البته پروتز موقت کارکرد دیگری نیز دارد که شکل دادن به لثه و جلوگیری از تحلیل بافت نرم است.

پروتز موقت سه نوع مختلف دارد. یک نوع دندان مصنوعی تکه‌ای یا فلیپر تک‌دندانی است که پس از قالب‌گیری برای مراجعین ساخته می‌شود. نوع دوم قالبی شفاف با یک دندان است که مانند اسنپ آن اسمایل روی دندان‌ها جا انداخته می‌شود. نوع سوم و گران‌تر روکش موقت است که به روش‌های مختلف و با استفاده از مواد گوناگون در مطب یا لابراتوار ساخته می‌شود.

جوش خوردن پایۀ ایمپلنت به استخوان

پس از کاشت پایۀ ایمپلنت باید سه تا شش ماه صبر کرد تا پیوند بین پایۀ ایمپلنت و استخوان برقرار شود. نشانه‌های فرآیند استئواینتگریشن یا جوش خوردن ایمپلنت به استخوان عبارت هستند از:

  • وجود نداشتن نشانه‌های التهاب
  • مشاهدۀ شواهد مثبت دال بر برقراری پیوند در رادیوگرافی

ساخت و نصب روکش دائمی

زمانی که دندانپزشک از جوش خوردن ایمپلنت به استخوان مطمئن شود، روکش و اباتمنت موقت را برمی‌دارد، اباتمنت دائمی را نصب می‌کند و قالب‌گیری نهایی را برای ساخت روکش دائمی انجام می‌دهد. روکش دائمی با پیچ یا سیمان مخصوص دندانپزشکی روی ایمپلنت محکم می‌شود. روکش‌های سرامیکی و زیرکونیومی پرطرفدارترین روکش‌ها برای دندان‌های جلو هستند. روکش‌های زیرکونیومی به علت شباهت بیشتر به دندان‌های طبیعی و مقاومت بالا در برابر لب‌پر شدن و تغییر رنگ به روکش‌های سرامیکی ترجیح داده می‌شوند.

مراقبت‌های بعد از کاشت ایمپلنت دندان جلو

برای آن که فرآیند جوش خوردن پایۀ ایمپلنت به استخوان و ترمیم یافتن لثه‌ها مختل نشود و روکش موقت دندان جلو جدا نشود، توصیه‌های زیر را پس از کاشت ایمپلنت دندان جلو رعایت کنید:

  • فشار دادن گاز استریل: گاز استریل را با فشار ملایم دندان‌ها به مدت یک ساعت روی محل کاشت ایمپلنت نگه دارید تا خونریزی متوقف شود.
  • غذا نخوردن تا از بین رفتن اثر بی‌حسی: تا زمانی که اثر بی‌حسی از بین نرفته است، چیزی نخورید، چون ممکن است لب‌ها، گونه یا زبان خود را گاز بگیرید.
  • مصرف مسکن: برای تسکین درد داروهای مسکنی مانند استامینوفن مصرف کنید که حاوی آسپرین نباشند، چون آسپرین خون را رقیق می‌کند و خطر خونریزی را افزایش می‌دهد.
  • مصرف داروهای تجویزشده: داروی آنتی‌بیوتیک تجویزشده را طبق دستور مصرف کنید تا دچار عفونت نشوید. حتماً قبل از مصرف دارو، خوراکی نرمی میل کنید تا دچار حالت تهوع نشوید.
  • استفاده از کیسۀ یخ: برای متوقف کردن خونریزی و کاهش ورم از کیسۀ یخ استفاده کنید. در یک تا دو روز پس از کاشت ایمپلنت، کیسۀ یخ را هر ۲۰ دقیقه یک بار روی پوست صورت بگذارید. حتماً پارچۀ نازکی را دور کیسۀ یخ بپیچید تا پوست صورت نسوزد.
  • بالا گذاشتن سر: برای کمتر شدن ورم هنگام خوابیدن چند بالش زیر سر بگذارید.
  • پرهیز از خوراکی‌های داغ: به مدت یک روز خوراکی‌های داغ میل نکنید تا لختۀ خون از بین نرود و خونریزی دوباره شروع نشود.
  • رژیم غذایی نرم: تا چند روز غذاهای نرم مانند پورۀ سیب‌زمینی، سوپ یا نیمرو میل کنید تا دندان‌های جلو هنگام جویدن به هم نخورند. پس از آن هم تا چند ماه مراقب باشید که غذاهای سفت را مستقیماً با ایمپلنت و روکش موقت گاز نزنید.
  • تکه تکه کردن غذا: از گاز زدن غذا با دندان‌ها جلو خودداری کنید. لقمه‌های کوچک داخل دهان بگذارید و میوه را به قطعات ریز خرد کنید و بعد میل کنید.
  • پرهیز از غذاهای سفت و چسبناک: برای جدا نشدن روکش موقت لازم است که از مصرف غذاهای سفت و چسبناک خودداری کنید.
  • ترک سیگار و الکل: مصرف دخانیات و مشروبات الکلی به مدت یک تا دو هفته پس از کاشت ایمپلنت ممنوع است.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان: حفظ بهداشت دهان و دندان بیش از هر زمان دیگری برای جلوگیری از عفونت الزامی است. البته در روز اول کاشت ایمپلنت نباید مسواک بزنید، از دهان‌شویه استفاده کنید یا تف کنید. پس از یک روز محیط دهان را با دهان‌شویۀ تجویزی یا آب نمک شستشو بدهید و پس از دو روز اطراف ایمپلنت را به آرامی مسواک بزنید و نخ بکشید. محیط دهان را ۴ تا ۶ بار در روز، هر بار به مدت ۳۰ ثانیه با آب نمک ولرم شستشو بدهید یا از دهان‌شویۀ تجویزی استفاده کنید.
  • مراقبت از دندان مصنوعی تکه‌ای موقت: اگر به جای روکش موقت از پلاک یا فلیپر دندان مصنوعی متحرک استفاده می‌کنید، آن را تا یک روز از دهان بیرون نیاورید. پس از یک روز لازم است که آن را پس از غذا خوردن از دهان خارج کنید و بشویید.
  • دستکاری نکردن روکش موقت: به هیچ وجه به روکش موقت دست نزنید یا به آن زبان نزنید.
  • نکشیدن لب: لب را نکشید تا محل زخم را ببینید یا آن را به بقیه نشان بدهید. بگذارید لثه به خوبی التیام پیدا کند.
  • استفاده نکردن از نی: برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید، مکش ممکن است باعث جدا شدن لختۀ خون شود.
  • محدود کردن فعالیت‌های بدنی: فعالیت‌های بدنی سنگین را به مدت چند روز کاهش دهید تا درد، خونریزی و ورم بیشتر نشود.
  • کاهش مصرف خوراکی‌های قندی: احتمال دارد شکاف بسیار کوچکی بین روکش موقت و لثه وجود داشته باشد، بنابراین مصرف شیرینی‌جات را کاهش دهید تا دچار پوسیدگی دندان نشوید.
  • استفاده نکردن از روکش موقت: توجه داشته باشید که روکش موقت صرفاً برای زیبایی است. پس اصلاً از آن برای گاز زدن غذا استفاده نکنید.

هزینۀ ایمپلنت دندان جلو

هزینۀ ایمپلنت دندان جلو به عامل‌هایی مانند تخصص و تجربۀ دندانپزشک، درمان‌های لثه و دندان‌های مجاور قبل از کاشت ایمپلنت، نوع پروتز موقت، نوع و برند ایمپلنت و موقعیت جغرافیایی کلینیک بستگی دارد. همچنین در صورتی که کشیدن دندان جلو یا ریشۀ باقی‌مانده، لیفت سینوس یا پیوند استخوان ضروری باشد، هزینۀ ایمپلنت طبعاً افزایش می‌یابد.

ریز هزینه‌های ایمپلنت فوری در کلینیک دکتر محسن صدق در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

نوع درمان هزینه

ایمپلنت کره‌ای DIO

۱۴ میلیون تومان برای هر واحد

ایمپلنت کره‌ای Symphony

۱۴ میلیون تومان برای هر واحد

ایمپلنت سوئیسی SIC

۱۶/۵ میلیون تومان برای هر واحد
ایمپلنت سوئیسی Spi

۱۹/۵ میلیون تومان برای هر واحد

هزینۀ روکش موقت

یک میلیون تومان
هزینۀ تقریبی پیوند استخوان

سه میلیون تومان

هزینۀ تقریبی لیفت سینوس

سه میلیون تومان
روکش زیرکونیا + هزینۀ لابرتوار

هفت میلیون تومان

ویزیت و مشاوره

رایگان
ست یکبار مصرف

رایگان

رادیوگرافی

۵۰ هزار تومان

در صورتی که قبل از ایمپلنت به کشیدن دندان یا ریشۀ باقی‌مانده نیاز باشد، مبالغ زیر نیز به هزینۀ ایمپلنت دندان جلو افزوده می‌شود:

نوع درمان هزینه

کشیدن دندان جلو

یک میلیون و پانصد هزار تومان

کشیدن ریشۀ باقی‌مانده

دو تا سه میلیون تومان

با هماهنگی کلینیک می‌توان هزینۀ ایمپلنت دندان جلو را در دو قسط پرداخت کرد. برای دریافت وقت ویزیت و مشاورۀ رایگان کافی است با ما تماس بگیرید. همچنین همکاران کلینیک در دایرکت اینستاگرام نیز پاسخگوی سؤالات شما هستند.

پرسش‌های متداول

کاشت ایمپلنت دندان جلو دردناک است؟

تمامی مراحل کاشت ایمپلنت تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، ممکن است فشار مختصری را حین درمان حس کنید. درد ناشی از کاشت ایمپلنت بر اساس نتایج یک پژوهش کمتر از درد کشیدن دندان یا عصب‌کشی است و با مصرف مسکن‌های بدون نسخه آرام می‌شود (منبع).

ایمپلنت دندان جلو را می‌توان در یک جلسه انجام داد؟

بله، کشیدن دندان و کاشت پایۀ ایمپلنت در ایمپلنت یک روزه در یک جلسه انجام می‌شود و سپس روکش موقت روی آن گذاشته می‌شود.

عمر ایمپلنت دندان جلو چقدر است؟

پایۀ ایمپلنت به شرط رعایت بهداشت و جدی گرفتن ویزیت‌های دوره‌ای دندانپزشکی می‌تواند مادام‌العمر باشد. عمر ایمپلنت دندان‌های جلو بیشتر از دندان‌های عقب دهان است، چون دندان‌های عقب به دلیل کارکرد جویدن فشار بیشتری را تحمل می‌کنند. عمر روکش دندان‌های جلو نیز در صورت گاز نزدن غذاها یا اشیای سفت بیش از ۲۰ سال خواهد بود.

آیا می‌توان کاشت ایمپلنت دندان جلو را قبل از ۱۸ سالگی انجام داد؟

کاشت ایمپلنت عموماً قبل از ۱۸ سالگی یا تا زمان کامل شدن رشد فک توصیه نمی‌شود. می‌توانید از روش‌های دیگری مانند بریج برای جایگزینی دندان‌ها بهره بگیرید.

اگر دندان‌ها نامرتب باشند، کاشت ایمپلنت دندان جلو ممکن است؟

در صورتی که فضای کافی برای جایگذاری ایمپلنت وجود داشته باشد، می‌توانید دندان‌های جلو را ایمپلنت کنید. البته بهتر است ابتدا ارتودنسی انجام بدهید.

بهترین برند ایمپلنت برای کاشت دندان جلو چیست؟

ایمپلنت‌های سوئیسی SIC و SPI و کره‌ای Symphony و DIO بهترین و باکیفیت‌ترین برندها برای ایمپلنت دندان جلو به شمار می‌آیند.

بهترین روکش و تاج برای ایمپلنت دندان جلو چیست؟

روکش زیرکونیا بهترین انتخاب برای ایمپلنت دندان جلو است. زیرکونیا در برابر لک شدن و تغییر رنگ مقاوم است و از استحکام خوبی نیز برخوردار است.

می‌توان دو دندان جلو را ایمپلنت کرد؟

بله، دو دندان را می‌توان با کاشت یک ایمپلنت جایگزین کرد. حتی اگر دندان نیش کوچک باشد، ممکن است نیازی به ساخت دو روکش نباشد.

ایمپلنت دندان جلو هنگام لبخند زدن دیده می‌شود؟

اصلاً نگران نباشید، چون ایمپلنت دندان جلو معمولاً به روش اندواستیل کاشته می‌شود، یعنی پایۀ ایمپلنت درون استخوان فک قرار می‌گیرد و اصلاً دیده نمی‌شود.

آیا ایمپلنت دندان جلو علاوه بر زیبایی لبخند، بر چهره نیز اثر می‌گذارد؟

بله، ایمپلنت دندان جلو به بالا بردن لب و جلوگیری از ایجاد چین و چروک دور لب کمک می‌کند. به این ترتیب چهره زیباتر، سالم‌تر و جوان‌تر می‌شود.

آیا مدتی از کاشت ایمپلنت یک دندان جلو می‌توان دندان کناری را نیز ایمپلنت کرد؟

بله، کاشت دو ایمپلنت کنار هم ممکن است، البته باید فاصلۀ کافی، حداقل ۳ میلی‌متر، بین ایمپلنت‌ها وجود داشته باشد.

اگر دندان‌های جلو فاصله‌دار باشند، پس از کاشت ایمپلنت هم فاصله‌دار خواهند ماند؟

خیر، دندانپزشک روکش‌ها را به گونه‌ای تهیه می‌کند که فاصلۀ بین ‌دندان‌ها از بین برود.

آیا کشیدن دندان‌های عقب پس از کاشت دندان جلو باعث جابه‌جایی ایمپلنت‌ها می‌شود؟

خیر، پیچ ایمپلنت‌ برخلاف ریشۀ دندان طبیعی حرکت نمی‌کند. بنابراین فاصله‌ای بین ایمپلنت‌ها ایجاد نمی‌شود.

اگر از زیبایی ایمپلنت راضی نباشم، چه راه‌حلی دارم؟

زیبایی ایمپلنت به روکش مربوط می‌شود. اگر از شکل یا رنگ روکش ناراضی هستید، برای تعویض روکش به دندانپزشک مراجعه کنید.

می‌توان ایمپلنت را بلیچینگ کرد؟

جنس روکش‌های ایمپلنت با دندان طبیعی تفاوت دارد و با مواد مورد استفاده برای بلیچینگ سفید نمی‌شود. البته سرامیک و زیرکونیا که برای ساخت روکش به کار برده می‌شوند، در برابر لک شدن و تغییر رنگ مقاوم هستند.

چطور روکش ایمپلنت را سفید نگه دارم؟

برای سفید و درخشان نگه داشتن روکش‌ لازم است که هر روز با مسواک نرم و خمیردندان غیرساینده و حاوی فلوراید مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. همچنین مصرف نوشیدنی‌هایی مانند کولا، قهوه و چای را که روکش‌ها را لک می‌کنند، کاهش دهید.

پس از کاشت ایمپلنت دندان جلو باید از نی برای نوشیدن مایعات استفاده کنم؟

خیر، حداقل تا یک هفته پس از کاشت ایمپلنت نباید از نی استفاده کنید. حالت مکشی که هنگام استفاده از نی ایجاد می‌شود، فشار شدیدی را به محل کاشت وارد می‌کند و باعث خونریزی می‌شود.

چه مدت پس از جراحی کاشت ایمپلنت جلو می‌توانم فعالیت سنگین انجام دهم؟

لازم است حداقل تا چند هفته از انجام هر گونه فعالیت بدنی سنگین خودداری کنید تا فشار شدیدی به محل کاشت وارد نشود و ایمپلنت به استخوان فک جوش بخورد.

آیا می‌توان پس از کاشت ایمپلنت دندان، ارتودنسی انجام داد؟

بله، اما با توجه به این که ایمپلنت حرکت نمی‌کند، باید شرایط شما بررسی شود. چنانچه در پایان ارتودنسی ثابت ماندن ایمپلنت باعث نامرتب دیده شدن دندان‌ها شود، می‌توان با تعویض روکش ایمپلنت و ساخت آن به شکلی جدید، دندان‌ها را ردیف و مرتب کرد.

روکش دائمی ایمپلنت دندان جلو پس از چه مدت تهیه می‌شود؟

نصب روکش دائمی پس از جوش خوردن ایمپلنت به استخوان انجام می‌شود. این فرآیند معمولاً سه تا شش ماه زمان می‌برد. عکس رادیوگرافی پیش از نصب روکش جهت اطمینان از جوش خوردن ایمپلنت گرفته می‌شود.

با ایمپلنت دندان جلو می‌توانم مانند گذشته غذا بخورم؟

بله، البته باید صبر کنید تا ایمپلنت به استخوان جوش بخورد. تقریباً شش ماه پس از کاشت ایمپلنت می‌توانید مانند گذشته از خوردن انواع خوراکی‌ها لذت ببرید. البته توجه داشته باشید که خوراکی‌هایی مانند آجیل ممکن است باعث لب‌پر شدن روکش شوند.

علائم پس زدن ایمپلنت چیست؟

درد، عفونت، التهاب، تشکیل بافت سفید بین استخوان و ایمپلنت و لق شدن ایمپلنت از علائم پس زدن ایمپلنت است.

روکش موقت ایمپلنت لق شده است، ممکن است به خاطر پس زدن ایمپلنت باشد؟

روکش موقت استحکام چندانی ندارد و فقط برای زیبایی و محافظت از لثه نصب می‌شود. لق شدن روکش معمولاً به دلیل گاز زدن غذا با روکش است و جایی برای نگرانی وجود ندارد. به دندانپزشک مراجعه کنید تا روکش را دوباره بچسبانند.

دندان‌های جلوی من در تصادف شکستند. دو ایمپلنت می‌تواند چهار دندان را نگه دارد؟

معمولاً دو پایۀ ایمپلنت برای نگه داشتن یک بریج سه‌دندانی کاشته می‌شود. سه ایمپلنت می‌تواند بریج چهار یا پنج‌دندانی را نگه دارد و تمام دندان‌های یک فک را می‌توان بر روی چهار ایمپلنت قرار دارد.

ایمپلنت دندان جلو چقدر محکم است؟

ایمپلنت دندان تقریباً تخریب‌ناپذیر است. اندکی احتمال شکستن روکش وجود دارد. اگر روکش بشکند، به راحتی می‌توان آن را تعویض کرد. برای پیشگیری از شکستن روکش نباید با آن غذاهای سفت بخورید.

ایمپلنت دندان جلو بر حرف زدن اثر می‌گذارد؟

اگر مدتی دندان نداشته باشید، کاشت ایمپلنت گفتار را بهبود خواهد داد و اگر کاشت ایمپلنت را بلافاصله پس از کشیدن دندان انجام بدهید، جایگزینی ایمپلنت هیچ مشکلی را برای گفتار ایجاد نخواهد کرد. ایمپلنت بر خلاف دندان مصنوعی ثابت است و تأثیری بر الگوهای گفتاری استاندارد ندارد.

پیوند استخوان برای کاشت دندان جلو لازم است؟

دندانپزشکان میزان تراکم استخوان را با استفاده از اسکن سه‌بعدی تعیین می‌کنند. وجود استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت ضروری است. بنابراین اگر تراکم استخوان کم باشد، باید پیوند استخوان انجام بدهید. هر چه مدت زمان بیشتری از کشیدن دندان بگذرد، استخوان بیشتر تحلیل می‌رود و احتمال ضرورت یافتن پیوند استخوان بیشتر می‌شود.

لیفت سینوس برای کاشت ایمپلنت دندان جلو ضروری است؟

اگر کف سینوس بیش از حد پایین باشد و فضا و استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت وجود نداشته باشد، لیفت سینوس ضروری خواهد بود.

امکان کاشت ایمپلنت دندان جلو با استفاده از پانچ وجود دارد؟

بله، اگر تراکم استخوان کافی باشد، می‌توان از پانچ استفاده کرد. دندانپزشک سوراخ کوچکی را با پانچ در لثه و استخوان ایجاد می‌کند و دیگر نیازی به ایجاد فلپ لثه و بلند کردن آن وجود ندارد.

احتمال پس زدن ایمپلنت دندان‌های جلو چقدر است؟

بر اساس نتایج یک پژوهش احتمال پس زدن دندان‌های جلوی فک بالا فقط ۲/۱ درصد و فک پایین ۱ درصد است (منبع).

آیا ایمپلنت دندان جلو می‌تواند به سینوس آسیب بزند؟

احتمال بروز این عارضه بسیار کم است. در صورت پارگی غشای سینوس علائمی مانند درد، ورم و عفونت به دلیل ورود باکتری‌ها به سینوس ایجاد می‌شود. احتمال گرفتگی بینی یا آب‌ریزش بینی نیز وجود دارد. برخی نیز دچار مشکلات تنفسی می‌شوند. در صورت پارگی سینوس لازم است که ایمپلنت خارج شده و غشای سینوس ترمیم شود.

احتمال شکستن ایمپلنت دندان‌های جلو چقدر است؟

میزان شیوع شکستگی ایمپلنت فقط ۰/۱۶ ـ ۱/۵ درصد است (منبع). در یک پژوهش نرخ شکستن ایمپلنت دندان‌های مختلف ظرف ۹۰ ماه با هم مقایسه شد، احتمال شکستن دندان‌های قدامی فک پایین از همه کمتر بود (منبع). شکستن ایمپلنت دندان‌های جلو واقعاً اتفاق نادری است.

ورم صورت پس از کاشت ایمپلنت دندان جلو عادی است؟

بله، ورم دور دهان، گونه‌ها و چشم‌ها واکنش طبیعی بدن به ایمپلنت است و نگران‌کننده نیست. ورم دو تا سه روز پس از کاشت به حداکثر می‌رسد و پس از آن به‌تدریج کمتر می‌شود.

فهرست مطالب
مشاوره تلفنی