جرم گیری دندان + مراحل، عوارض و هزینه

جرم گیری دندان

جرم‌گیری دندان یکی از رایج‌ترین روش‌های برطرف کردن پلاک دندانی و یا جرم (رسوبات سخت شده) از سطح دندان و خط لثه است. نکته‌ مهمی که درباره جرم‌گیری دندان وجود دارد این است که عمل جرم‌گیری باعث سفید شدن دندان‌ها نمی‌شود و تنها به رفع جرم‌های دندانی کمک کرده و باعث درخشندگی بیشتر دندان‌ها می‌شود. جرم‌گیری دندان‌ها علاوه بر رفع مشکلات ظاهری به درمان برخی بیماری‌های دهان و دندان مانند پریودنتیت (تورم شدید لثه‌ها) نیز کمک خواهد کرد. این فرآیند در افراد مختلف به لحاظ سن و سطوح مختلف سلامت، قابل انجام است و عوارض خاصی به همراه ندارد.

جرم‌گیری دندان چیست؟

جرم‌گیری دندان چیست؟

جرم‌گیری دندان یکی از مهم‌ترین اقدامات جهت حفظ تمیزی و بهداشت دندان و لثه‌ها است. هدف از انجام جرم‌گیری دندان، حذف پلاک‌های دندانی است که محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها بوده و شرایط را برای پوسیدگی دندان فراهم می‌کنند. به عمل جرم‌گیری دندان، بروساژ دندان نیز گفته می‌شود. در فرآیند جرم‌گیری، ابتدا تمامی دندان‌ها توسط دندانپزشک معاینه می‌شوند و در صورت نیاز، جرم‌های موجود روی سطح دندان طی چند مرحله از بین می‌روند. جرم‌گیری باعث سفید شدن دندان‌ها نمی‌شود، بلکه با رفع پلاک‌ها به افزایش درخشندگی رنگ طبیعی دندان‌ها کمک می‌کند. به این نکته نیز توجه داشته باشید که عمل جرم‌گیری اگرچه در بهبود زیبایی ظاهری دندان‌ها تاثیرگذار است، اما هدف اصلی از انجام آن افزایش بهداشت و سلامت لثه‌ها و دندان‌ها و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان از جمله بیماری پریودنتیت (التهاب شدید لثه‌ها) و یا پوسیدگی دندان است.

بسیاری از افراد با هدف اصلاح رنگ دندان‌های خود برای انجام جرم‌گیری به دندانپزشک مراجعه می‌کنند. اما باید بدانید که سفید کردن دندان‌ها با جرم‌گیری متفاوت است. جرم‌گیری یک فرآیند درمانی محسوب می‌شود، اما عمل سفید کردن دندان‌ها کاملا جنبه زیبایی دارد. در فرآیند جرم‌گیری، رسوبات و جرم از روی دندان‌ها برداشته می‌شوند، اما در بلیچینگ یک ماده سفیدکننده به داخل دندان نفوذ کرده و از درون، رنگ دندان‌ها را روشن‌تر می‌کند. بنابراین، اگر به دنبال سفید کردن دندان‌های خود هستید، انجام جرم‌گیری به تنهایی کافی نیست و رنگ دندان‌هایتان تغییر چندانی نخواهد کرد.

جرم و یا پلاک ( Plaque) یک لایه لزج است که از باکتری‌ها، باقیمانده‌های غذا، رسوب دود حاصل از استعمال دخانیات و حتی نوشیدن زیاد چای و قهوه روی قسمت‌های پایین دندان‌ها در محدوده خط لثه تشکیل می‌شود. به این رسوبات که به رنگ زرد و قهوه‌ای روی دندان‌ها قابل مشاهده هستند، پلاک گفته می‌شود. در صورت سخت شدن این پلاک‌ها بر روی دندان، به آنها رسوب تارتار می‌گویند. میزان تیرگی و حجم پلاک تشکیل شده روی دندان‌ها به سبک زندگی افراد و رعایت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. چنانچه جرم روی دندان‌ها به مقدار زیاد و مدت زمان طولانی روی دندان‌ها باقی بماند، علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع دهان، به دلیل التهاب لثه‌ها همچنین باعث تشکیل سنگ دندان نیز می‌شود.

اگرچه این مسئله که چند بار در روز مسواک می‌زنید و یا از نخ دندان و مایع دهان‌شویه استفاده می‌کنید بسیار مهم است، اما جرم و پلاک به هر حال بر روی دندان‌های شما تشکیل می‌شود. ‌بعد از هر مرتبه غذا خوردن و یا نوشیدن چای و قهوه، میزان تجمع باکتری‌ها در دهان افزایش می‌یابد. شاید بتوانید قسمتی از جرم‌های دندان را با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان پاک کنید، اما نمی‌توانید تمام آن‌ها را از بین ببرید. بنابراین، اهمیت انجام معاینات دوره‌ای توسط دندانپزشک در هر ۶ ماه به هر فرد توصیه می‌شود تا با بررسی‌های بیشتر و جرم‌گیری به موقع دندان‌ها از پیشرفت آثار تخریبی جرم بر روی لثه‌ها و دندان‌ها جلوگیری شود.

روش‌های جرم‌گیری دندان

جرم‌گیری دندان بر اساس تشخیص پزشک معمولا به سه روش دستی، اولتراسونیک و لیزر انجام می‌شود.

  • روش دستی: در این روش، دندانپزشک با استفاده از ابزارهای دستی جرم‌گیری به نام جرم‌گیر (کورت)، پلاک و جرم دندان‌های بیمار را می‌تراشد. این ابزار فلزی با سر بسیار ظریف خود، این امکان را به پزشک می‌دهد تا جرم‌گیری زیر خط لثه که مسواک قادر به پاکسازی آن نبوده است را انجام دهد.

روش‌های جرم‌گیری دندان

  • روش اولتراسونیک: در این روش، دندانپزشک با استفاده از ابزار اولتراسونیک که دارای یک نوک ارتعاشی به همراه یک اسپری آب خنک است، فرآیند جرم‌گیری ‌را انجام می‌دهد. این ابزار با ایجاد ارتعاش از طریق امواج فراصوت در تماس سری نازک آن با جرم دندان باعث ریزش پلاک‌ها می‌شود. اسپری آب موجود در دستگاه به طور همزمان به شستن پلاک‌ها از روی دندان و همچنین سرد نگه‌داشتن سر دستگاه کمک می‌کند. این ابزار در پاکسازی و برطرف کردن پلاک‌های زیر خط لثه بسیار مؤثر است.

جرم گیری دندان به روش اولتراسونیک

  • روش لیزر: این روش معمولا برای جرم‌گیری عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرد و با تاباندن نور آبی لیزر برای پاکسازی عمیق پاکت‌های لثه و قسمت‌های ریشه انجام می‌شود. در ابتدا یک ماده تمیزکننده روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و سپس نور آبی لیزر به سطح دندان‌ها تابانده می‌شود. این عمل باعث اکسیدن شدن پلاک‌های دندانی شده و آنها را به راحتی از دندان جدا می‌کند. روش لیزر در مقایسه با دو روش دیگر، سرعت بالاتری دارد و در صورت وجود التهاب در لثه نیز به درمان آن کمک می‌کند.

جرم گیری دندان با لیزر

چه زمانی جرم‌گیری دندان توصیه می‌شود؟

علیرغم انجام روتین‌های نظافت دهان و دندان، جرم بر روی دندان‌ها تشکیل می‌شود. بزاق دهان و ترکیب آن با ذرات باقی‌مانده از غذا شامل قندها و پروتئین در داخل دهان و عوامل مؤثر دیگر مانند استعمال دخانیات باعث اسیدی شدن فضای دهان، تجمع باکتری‌ها و افزایش میزان جرم بر سطح دندان‌ها و در بخش‌های زیر خط لثه می‌شوند.

در صورت وجود هر یک از موارد زیر، مراجعه به دندانپزشک و انجام جرم‌گیری و درمان سریع برای شما ضروری است:

  • مشاهده جرم روی دندان‌ها: در صورتی که وجود جرم روی دندان‌های شما به وضوح و به رنگ تیره دیده می‌شود، باید برای انجام جرم‌گیری به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • وجود علائم پوسیدگی دندان: چنانچه علائمی از پوسیدگی دندان مانند درد، افزایش بوی نامطبوع دهان و لکه‌های ناشی از پوسیدگی روی دندان‌های خود مشاهده کردید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • التهاب لثه‌ها: در صورتی که لثه‌های شما متورم، ملتهب و دچار خونریزی هستند، احتمالا درگیر بیماری التهاب لثه شده‌اید که این بیماری احتمالا به علت انباشتگی جرم در ناحیه عمیق خط لثه‌ها به وجود آمده است.
  • ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی: از آنجایی که بهداشت دهان و دندان ارتباط مستقیمی با بیماری‌های قلبی-عروقی دارد، افرادی که دچار این بیماری هستند باید توجه ویژه‌ای به حفظ سلامت دهان و دندان‌ خود داشته باشند. بررسی سلامت دهان و دندان در این افراد و انجام جرم‌گیری و به فواصل هر ۴ ماه یک مرتبه توصیه می‌شود.

آشنایی با مراحل جرم‌گیری دندان

هدف از انجام جرم‌گیری دندان، پاک‌سازی سطح دندان‌ها و ریشه دندان‌ها از هرگونه جرم، باکتری و رسوبات تارتار است. این فرآیند بر اساس تشخیص دندانپزشک و بررسی میزان جرم موجود در دو مرحله انجام می‌شود:

۱) جرم‌گیری سطحی

۲) جرم‌گیری عمیق یا جرم‌گیری ریشه دندان (Root Planning).

  • انجام بی‌حسی موضعی : از آنجایی که ممکن است در هنگام انجام جرم‌گیری، بیمار دچار درد و ناراحتی در لثه‌ها شود، پزشک برای جلوگیری از ایجاد درد از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند.
  • انجام جرمگیری سطحی: دندانپزشک در این مرحله با استفاده از ابزارهای جرم‌گیری که شامل ابزار دستی جرم‌گیری و دستگاه اولتراسونیک است، اقدام به برطرف کردن جرم از سطح دندان و خط لثه می‌کند. پزشک این فرآیند را با ابزار دستی در قسمت‌های قابل‌ دسترسی که تجمع جرم کمتری دارند و راحت‌تر پاک‌سازی می‌شوند، انجام می‌دهد و در پاک‌سازی قسمت‌هایی که دسترسی به آنها دشوارتر است از ابزار اولتراسونیک که با بهره‌گیری از فناوری ارتعاش فراصوت باعث جداشدن جرم‌ها از ناحیه مورد نظر می‎‌شود، اقدام به پاک‌سازی جرم از سطح دندان‌ها می‌کند.
  • جرمگیری عمیق: جرم‌گیری عمیق ریشه دندان که (Root Planning) نامیده می‌شود، مرحله دیگری از انجام فرآیند جرم‌گیری است. مرحله معمولا برای افرادی که جرم به قسمت‌های درون لثه و ریشه‌ای دندان نفوذ کرده تجویز می‌شود و پزشک با‌نفوذ بیشتر به فاصله میان لثه و ریشه دندان‌ها، جرم‌های عمیق‌تر را پاک‌سازی می‌کند.  چنانچه بیمار دچار پریودنتیت باشد، جرم به قسمت‌های عمیق‌تری نفوذ کرده که می‌تواند به سمنتوم دندان (قسمتی از ریشه که در لثه قرار دارد) آسیب برساند و باعث عفونت استخوان فک شود. گاهی انجام روت پلنینگ می‌تواند منجر به برداشتن لایه زیرین مینای دندان (دنتین) شود.
  • شستشوی نهایی: پزشک در این مرحله، قسمت‌های جرم‌گیری شده را کاملا تمیز می‌کند. جهت حصول اطمینان از شسته شدن کامل، ممکن است پزشک این کار را با فشار بیشتری در ناحیه لثه‌ها انجام دهد.
  • پولیش‌زنی: معمولا پس از انجام جرم‌گیری، عمل پولیش‌زنی دندان‌ها انجام می‌شود. این کار باعث از بین رفتن لکه‌ها شده و دندان‌های شما را صاف و درخشان‌تر خواهد کرد. عمل پولیش‌زنی دندان‌ها با یک ابزار لاستیکی نرم و با حرکت چرخشی انجام می‌شود. خمیر پروفیلاکسی (خمیر جرم‌گیری دندان) روی ابزار لاستیکی ریخته می‌شود و سپس روی دندان‌ها می‌چرخد. در این روش، اسپری تحت‌فشار هوا و آب با ترکیب پودر هیدروژن کربنات سدیم باعث از بین‌ رفتن لکه‌ها، پلاک‌ها و بقایای نرم از روی دندان‌ها می‌شود.

مراقبت‌های پس از جرم‌گیری دندان

جهت دستیابی به نتیجه مطلوب از جرم‌گیری دندان‌ها، رعایت نکان زیر برای مراقبت از دندان‌ها بعد از جرم‌گیری لازم و ضروری است:

  • تا برطرف شدن کامل بی‌حسی بهتر است از خوردن و آشامیدن بپرهیزید. مصرف مواد غذایی در حالت بی‌حسی ممکن است بلع شما را دچار مشکل کند. برطرف شدن حالت بی‌حسی معمولا تا ۲ ساعت زمان خواهد برد.
  • توصیه می‌شود برای جلوگیری از بروز التهاب در لثه‌ها و کمک به روند بهبود آن‌ها ۲ تا ۳ روز از مصرف مواد غذایی سفت خودداری کرده و ترجیحا از غذاهای نرم و روان استفاده کنید.
  • به علت آسیب‌پذیر بودن دندان‌ها در روزهای ابتدایی جرم‌گیری، از مصرف خوراکی‌های اسیدی و ترش مانند لواشک، آلوچه، ترشی و غیره خودداری کنید.
  • به مدت یک هفته از مسواک نرم استفاده کنید و مسواک زدن را به آرامی انجام هید. در هنگام استفاده از نخ دندان مراقب باشید، نخ‌دندان با لثه‌ها برخورد نکند و این کار را به آرامی انجام دهید.
  • شست‌وشوی کامل دهان با آب نمک رقیق و یا دهان‌شویه‌های مخصوص کاهش التهاب به تجویز دندانپزشک در روزهای اول توصیه می‌شود.
  • به علت بروز حساسیت در دندان‌ها و ایجاد احساس ناخوشایند در فرد حتی در هنگام تنفس از راه دهان، توصیه می‌شود از خمیردندان‌های ضد حساسیت استفاده کنید. البته حساسیت در دندان‌ها بعد از مدت کوتاهی برطرف می‌شود.
  • از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و یا نوشیدنی‌های گازدار به‌ شدت پرهیز کنید.
  • حداقل تا ۷۲ ساعت از استعمال دخانیات بپرهیزید.
  • از خوردن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی‌های داغ و یا بسیار سرد اجتناب کنید، زیرا عدم رعایت این نکته باعث افزایش درجه آسیب‌پذیری دندان‌ها می‌شود.
  • در صورت نیاز و تجویز پزشک، از مسکن و یا آرام‌بخش استفاده کنید.
  • معمولا دندانپزشکان برای کاهش احتمال بروز عفونت و التهاب شدید در لثه‌ها، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند. توصیه می‌شود دوز تجویز شده را در فواصل زمانی تعیین شده استفاده کنید.

مزایای جرم‌گیری دندان چیست؟

مزایای جرم‌گیری دندان

جرم‌گیری به عنوان یک روش پیشگیری و درمانی در حوزه بیماری‌های دهان و دندان در نظر گرفته می‌شود که مزایای اصلی انجام آن شامل موارد زیر است:

  •  بهبود سلامت عمومی دهان و دندان‌ها
  • جلوگیری از بروز بیماری‌های حاد دهان و دندان
  • جلوگیری و کاهش بوی نامطبوع دهان
  •  کاهش هزینه‌های درمان بیماری‌های مربوط به دهان و دندان
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها
  •  جلوگیری از التهاب لثه‌ها
  • جلوگیری از لق شدن دندان‌ها

عوارض جرم‌گیری دندان

عوارض و خطرات جرم گیری دندان

جرم‌گیری دندان‌ها مانند بسیاری از روتین‌های سلامتی که نه‌ تنها عوارضی به همراه ندارند، بلکه برای سلامت فرد بسیار مفید هستند، به عنوان یکی از متداول‌ترین روش‌ها در پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها، رفع بدرنگی ناشی از تجمع جرم روی دندان‎‌ها و درمان بیماری‌های لثه شناخته می‌شود. جرم‌گیری دندان فرآیندی بی‌خطر و بسیار کم عارضه است. اما در برخی موارد عوارضی نیز ممکن است برای افراد دنبال داشته باشد که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • احساس درد: چنانچه جرم‌گیری عمیق انجام داده باشید، به دلیل تزریق مواد بی‌حسی موضعی ممکن است به مدت ۱ الی دو روز درد اندکی در ناحیه لثه و ریشه‌ها احساس کنید. در صورتی‌ که درد بعد از گذشت ۱ هفته بهبود نیافت به دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  • حساس شدن دندان‌ها: پس از انجام جرم‌گیری ممکن است احساس کنید که دندان‌های شما بسیار حساس شده‌اند. این حساسیت بعد از ۱ الی ۲ هفته کاملا برطرف می‌شود.
  • خونریزی در لثه: قسمت‌هایی از لثه که جرم در زیر آنها انباشته شده، در هنگام انجام جرم‌گیری و برخورد ابزار جرم‌گیری با آنها ممکن است دچار التهاب و خونریزی شوند که پس از ۱۲ الی ۲۴ ساعت از بین خواهند رفت.
  • ایجاد عفونت در لثه: در برخی موارد نادر، چنانچه بیمار دارای سطح ایمنی پایینی باشد، ضعف استخوانی شدید داشته باشد و یا به بیماری‌ زمینه‌ای لثه مبتلا باشد، احتمال عفونت لثه بالا خواهد بود. بنابراین، پیش از انجام جرم‌‌گیری باید دندانپزشک را از وضعیت جسمانی خود مطلع کنید.
  • احتمال آسیب به عصب لثه: از دیگر عوارض احتمالی جرم‌گیری می‌توانیم به آسیب عصب لثه اشاره کنیم. چنانچه دندانپزشک از ابزار متناسب با نوع جرم‌گیری استفاده نکند و تبحر لازم را نداشته باشد، عصب لثه آسیب می‌بیند. در برخی موارد نیز ممکن است عدم تبحر دندانپزشک باعث تسریع فرآیند تحلیل لثه‌ها شود. بنابراین، پیش از انجام جرم‌گیری حتما از مهارت دندانپزشک خود اطمینان حاصل کنید.

اهمیت جرم‌گیری دندان در کودکان

جرم‌گیری دندان در کودکان

برخلاف تصور بسیاری از والدین که مراقبت از دندان‌های شیری را بی‌اهمیت فرض می‌کنند، حفظ سلامت دندان‌‌های شیری عامل اصلی سلامت و تقویت لثه‌ها و تضمین‌کننده سلامت دندان‌های اصلی کودکان است. از زمان ظهور اولین دندان در ۶ ماهگی می‌توان با استفاده از مسواک‌های انگشتی بسیار لطیف، دهان کودک را تمیز کرد. اما می‌توانید کودکان را از ۱ سالگی تا ۳ سالگی برای بررسی سلامت دندان‌ها به دندانپزشکی ببرید. مسواک‌ زدن در کودکان معمولا تا حدودی برای برطرف کردن رنگدانه‌ها و درمان مرحله اول بیماری لثه که منجر به التهاب خفیف می‌شود، کافی است. با این‌ حال اگر کودک به جرم‌گیری احتیاج داشته باشد، بر اساس نیاز باید جرم‌گیری سطحی و یا روت پلنینگ (جرم‌گیری عمیق) انجام شود.

روش‌های جرم‌گیری دندان در کودکان

جرم‌گیری دندان در کودکان بر اساس میزان جر‌م‌ دندان، نوع رسوبات دندانی و رنگدانه ها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

  • جرم‌گیری دستی: در این روش از جرم‌گیری، جرم و رسوبات با استفاده از کورت (جرم‌گیر دستی) از سطح دندان‌ها برداشته می‌شود و سپس دندان‌ها شستشو داده خواهند شد.
  • جرم‌گیری با دستگاه ایرفلو: چنان‎چه تغییر رنگ دندان‌ها به دلیل رسوب رنگدانه‌های ناشی از استفاده از قطره آهن و یا مواد غذایی مختلف ایجاد شده باشد، ایرفلو به عنوان مؤثرترین روش برای برطرف کردن رنگدانه‌ها و بازگشت رنگ طبیعی دندان‌ها و درخشندگی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • جرم‌گیری با دستگاه اولتراسونیک: اگر جرم روی سطح دندان‌ها سخت شده باشد و به قسمت‌های زیر خط لثه نفوذ پیدا کرده باشد، استفاده از روش اولتراسونیک برای حذف آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هزینه جرم‌گیری دندان

هزینه پاک‌سازی و جرم‌گیری دندان بر اساس تعداد دندان‌هایی که باید جرم‌گیری شوند و همچنین شدت تجمع رسوب و شدت بیماری پریودنتال، متغیر است. در سال ۱۴۰۳ قیمت جرم‌گیری و بروساژ هر دو فک در کلینیک دکتر صدق  ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان و قیمت جرم‌گیری لثه (جرم‌گیری عمیق) ۲ میلیون تومان می‌باشد.

جرم‌گیری دندان در کلینیک دکتر صدق

در کلینیک تخصصی دکتر صدق تمامی خدمات از جرم‌گیری ساده دندان‌ها تا سایر خدمات تخصصی درمانی و زیبایی، توسط یک تیم حرفه‌ای، متعهد و متخصص ارائه می‌شود. ما معتقدیم مراقبت از دندان‌ها و اهمیت به سلامت آن‌ها جزء اصلی‌ترین جنبه‌های حفظ زیبایی و سلامت لبخند شماست. کلینیک دندانپزشکی تخصصی دکتر صدق به عنوان یکی از مجهزترین کلینیک‌های دند‌ان‌پزشکی در نیاوران شناخته می‌شود و با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دندان‌پزشکی، بهترین تجربه درمانی  را برای شما رقم می‌زند.

چرا خدمات ما بهترین است؟

  • تخصص و تعهد

در کلینیک تخصصی دکتر صدق، تمامی اعضای تیم متعهد هستند تا بهترین خدمات مراقبتی را به شما ارائه دهند. تیم ما دارای تجربه و مهارت بالایی در انجام تمامی خدمات دندان‌پزشکی از جرم گیری دندان گرفته تا جراحی های تخصصی فک و دندان است و بهترین خدمات را به شما ارائه می‌دهد.

  • بهره‌گیری از امکانات روز دنیا

ما مفتخریم که محیطی مدرن و راحت را برای بازدیدکنندگان خود ارائه می‌دهیم. کلینیک دندانپزشکی ما مجهز به امکانات پیشرفته و فناوری پیشرفته دندانپزشکی و طیف گسترده ای از درمان های دندانپزشکی اعم از ترمیمی و زیبایی است. مطمئن باشید که بالاترین کیفیت خدمات را از کلینیک ما دریافت می‌کنید. کلینیک ما همچنین تجهیزات و خدمات مدرن دندانپزشکی از بریس‌های شفاف و ایمپلنت‌های دندان تا بلیچینگ و ونیرهای کامپوزیت را نیز به مراجعه کنندگان عزیز ارائه می‌دهد.

  • انجام معاینات جامع دندانپزشکی

پیش از اقدام به جرم‌گیری دندان، ابتدا یک معاینه کامل از وضعیت دندان‌ها جهت ارزیابی وضعیت سلامت دهان و دندان شما انجام می‌شود. معاینه جامع به ما این امکان را می‌دهد تا هر گونه مشکل اساسی را شناسایی کرده و در راستای رفع نیاز شما جرم‌گیری دندان‌هایتان را انجام دهیم. با انجام این بررسی، متعهد می‌شویم که مناسب‌ترین درمان را در جهت رسیدن به نتیجه مطلوب خود دریافت خواهید کرد.

  • آموزش به بیماران

ما معتقدیم که بیماران آگاه، تصمیمات بهتری درباره سلامت دهان و دندان خود می‌گیرند. بنابراین، آموزش به بیماران و توضیح روش‌ها و مزایای جرم‌گیری دندان و هرگونه توصیه مراقبتی پس از درمان را وظیفه خود می‌دانیم.

سوالات متداول

هر چند وقت یکبار باید جرم‌گیری کنیم؟

معمولا توصیه می‌شود معاینات دوره‌ای و در صورت نیاز جرم‌گیری هر ۶ ماه یکبار انجام شود. اما اگر جزء افرادی هستید که رعایت بهداشت دندان‌هایتان در درجه اول قرار دارد، ‌می‌توانید معاینات دوره‌ای خود را هر ۱۲ ماه یکبار انجام دهید. ممکن است برای بعضی افراد این فاصله زمانی به ۳ و یا ۴ ماه یکبار نیز کاهش یابد.

آیا جرم‌گیری درد دارد؟

با توجه به تزریق داروی بی‌حسی به لثه‌ها، فرد در زمان جرم‌گیری درد و ناراحتی احساس نخواهد کرد. در صورتی‌که مراجعه کننده نیاز به انجام جرم‌گیری عمیق داشته باشد، ممکن است دچار درد شود که این میزان درد، قابل تحمل است. در صورتی که فرد دچار پریودنتیت و یا التهاب باشد نیز ممکن است این میزان درد به مقدار بیشتر حس شود.

آیا جرم‌گیری به بی‌حسی نیاز دارد؟

چنانچه جرم دندان‌ها کم باشد، نیازی به بی‌حسی نیست. اما در صورت ملتهب بودن لثه‌ها و نیاز به جرم‌گیری عمیق، بی‌حسی انجام می‌شود تا حین جرم‌گیری دچار درد نشوید.

آیا جرم‌گیری تمام لکه‌ها را پاک می‌کند؟

خیر، جرم‌گیری لکه‌های داخلی را از بین نمی‌برد. لکه‌های داخلی به دلایلی مانند مصرف بعضی داروها، آسیب‌دیدگی دندان و اختلالات ژنتیکی ایجاد می‌شوند.

آیا دندان‌های زرد پس از جرم‌گیری سفید می‌شوند؟

خیر، جرم‌گیری با پاک کردن لکه‌های سطحی باعث تمیز و درخشان‌تر شدن دندان‌ها می‌شود. اما زردی ناشی از بالا رفتن سن، نازک شدن مینا و مشخص شدن عاج یا وجود لکه‌های داخلی به دلایلی مانند کشیدن سیگار را از بین نمی‌برد.

جرم‌گیری دندان چقدر طول می‌کشد؟

معمولا فرآیند جرم‌گیری دندان در یک جلسه و در یک بازه زمانی حدودا ۲ ساعته انجام می‎‌شود. چنان‌چه جرم‌گیری از نوع عمیق باشد، توصیه می‌شود که در دو جلسه انجام شود و در هر جلسه نیمی از دندان‌ها جرم‌گیری شود.

آیا جرم‌گیری برای رفع لکه‌های سفید روی دندان مفید است؟

خیر، جرم‌گیری لکه‌های سفید ناشی از دریافت بیش از حد فلوراید یا فلوئوروزیس را پاک نمی‌کند. برای درمان فلوئوروزیس می‌توانید از روش‌هایی مانند لمینت، کامپوزیت باندینگ یا روکش استفاده کنید.

آیا جرم‌گیری به مینای دندان‌ها آسیب وارد می‌کند؟

اگر فواصل انجام جرم‌گیری رعایت شود، این فرآیند آسیبی به مینای دندان وارد نمی‌کند. در افرادی که دچار ضعف قسمت تاجی دندان و یا نازکی زیاد مینا هستند، افراط در انجام عمل جرم‌گیری می‌تواند باعث تشدید نازکی مینا و ضعف بیشتر دندان‌ها شود.

لثه‌ها چه مدت پس از جرم‌گیری عمیق بهبود می‌یابند ؟

بهبودی کامل لثه‌ها‌ و اتصال مجدد آن‌ها به لثه‌ها ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد. البته اگر بیماری لثه و تحلیل آن شدید باشد، ممکن است لثه دوباره رشد نکند و به درمان‌هایی مانند پیوند لثه نیاز داشته باشید.

لثه‌ها چه مدت پس از جرم‌گیری عمیق بهبود می‌یابند؟

بهبودی کامل لثه‌ها‌ و اتصال مجدد آن‌ها به لثه‌ها ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد. البته اگر بیماری لثه و تحلیل آن شدید باشد، ممکن است لثه دوباره رشد نکند و به درمان‌هایی مانند پیوند لثه نیاز داشته باشید.

آیا بعد از جرم‌گیری می‌توانم بلیچینگ انجام دهم؟

بله، در واقع حداقل یک ماه قبل از بلیچینگ باید دندان‌ها را جرم‎گیری کنید تا مواد سفید‌کننده به مینای دندان نفوذ کند و بلیچینگ مؤثر باشد.

آیا در زمان بارداری نیز می‌توان جرم‌گیری انجام داد؟

بله. جرم‌گیری دندان بخشی از بهداشت دهان و دندان است و مراقبت و بهداشت دهان و دندان در طول بارداری برای مادر و جنین اهمیت بسیار بالایی دارد. از آنجایی که خانم‌ها در طول بارداری، مستعد ابتلا به التهاب لثه هستند، انجام جرم‌گیری به جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها و جلوگیری از التهاب لثه‌ها توصیه می‌شود.

آیا امکان جرم‌گیری در منزل وجود دارد؟

جرم‌گیری یک روش تخصصی است که در منزل قابل انجام نیست. برخی افراد با تجویزهای خانگی و استفاده از پودرهای جرم‌گیر داروخانه‌ای تلاش می‌کنند تا در منزل این کار را انجام دهند. دقت داشته باشید که روش‌های خانگی نه تنها دندان‌های شما را جرم‌گیری نمی‌کنند، بلکه ممکن است باعث آسیب به لثه‌ها شوند.

اگر مرتب مسواک بزنم و نخ دندان بکشم، باز هم باید جرم‌گیری انجام بدهم؟

بله، مسواک جرم و پلاک سخت‌شده را پاک نمی‌کند و بعضی نقاط به راحتی با مسواک و نخ دندان تمیز نمی‌شوند. به‌علاوه دندانپزشک هنگام جرم‌گیری متوجه پوسیدگی‌های جزئی می‌شود و آن‌ها را پیش از گسترش یافتن ترمیم می‌کند.

آیا استفاده از مسواک سخت می‌تواند نتایجی مانند جرم‌گیری دندان داشته باشد؟

خیر، مسواک سخت فقط به مینای دندان‌ها آسیب می‌زند و استفاده از آن اصلاً توصیه نمی‌شود. جرم و پلاک سختی که به دندان‌ها چسبیده است، فقط با جرم‌گیری حرفه‌ای توسط دندانپزشک پاک می‌شود.

جرم‌گیری دندان در چند جلسه انجام می‌شود؟

جرم‌گیری معمولاً در یک جلسه انجام می‌شود. اما اگر جرم دندان‌ها بسیار زیاد باشد و به جرم‌گیری عمیق نیاز داشته باشید، جرم‌گیری عمیق و تسطیح ریشه یا روت پلنینگ در دو جلسه، هر فک در یک جلسه، انجام می‌شود.

آیا با سرکه می‌توان دندان‌ها را جرم‌گیری کرد؟

سرکه پلاک و لکه‌های روی دندان‌ها را از بین می‌برد، اما به مینای دندان نیز آسیب می‌زند. پس بهتر است به‌جای جرم‌گیری با سرکه به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا استفاده از خمیر دندان‌های ضد جرم مفید است؟

خمیر دندان‌های ضد جرم بسیاری با نام‌های گوناگون در بازار وجود دارند. این خمیر دندان‎‌ها اکثرا حاوی فلوراید و مواد گوناگونی هستند که به جلوگیری از تجمع جرم روی دندان‌ها کمک می‌کنند. از نظر ترکیبات شیمیایی در ساخت این محصولات معمولا از موادی مانند پیروفسفات‌ها و زینک سیترات استفاده می‌شود. علاوه براین، برخی خمیردندان‌های ضد جرم حاوی آنتی‌بیوتیکی به نام تریکلوزان نیز در بازار موجود هستند که بعضی باکتری‌های موجود در دهان را از بین می‌برند.

آیا می‌توان دندان‌های لمینت شده و کامپوزیت شده را جرم‌گیری کرد؟

خیر. استفاده از فرآیند جرم‌گیری روی دندان‌هایی که با مواد پرسلن (لمینت شده) و مواد ریباندینگ (کامپوزیت شده) پوشانده می‌شوند، امکان پذیر نیست. همچنین این فرآیند بر روی دندان‌های مصنوعی و ایمپلنت نیز کار‌ایی ندارد.

آیا دندان‌های ارتودنسی شده را می‌توان جرم‌گیری کرد؟

بله. انجام جرم‌گیری دندان‌های ارتودنسی شده یک امر ضروری است. زمانی که از بریس‌های ارتودنسی استفاده می‌کنید، جرم، تارتار و باقی‌مانده مواد غذایی بسیار راحت‌تر در اطراف براکت‌ها جمع می‌شوند. بنابراین، احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه افزایش پیدا می‌کند. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان‌های مخصوص برای پاک کردن این جرم‌ها کافی نیست و باید جرم‌گیری انجام شود.

آیا می‌توان از جوش‌شیرین برای جرم‌گیری استفاده کرد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، جرم‌گیری یک فرآیند تخصصی است که باید در مطب و توسط دندانپزشک انجام شود. با این حال، جوش‌شیرین یک از ماده طبیعی آنتی باکتریال است که می‌تواند به عنوان ماده کمکی در رفع برخی باکتری‌ها و افزایش قدرت مسواک‌ زدن به شما کمک کرده و از تجمع جرم در سطح دندان نیز جلوگیری کند.

آیا خونریزی بعد از جرم‌گیری عادی است؟

بله، خونریزی خفیف به مدت یک تا دو روز پس از جرم‌گیری عادی است.

چه مدت پس از جرم‌گیری می‌توانم غذا بخورم؟

اگر فلورایدتراپی یا پولیش با هوا نیز انجام باشد، حداقل باید ۳۰ دقیقه صبر کنید. برای خوردن نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه و غذاهای تغییررنگ‌دهندۀ دندان مانند سس گوجه‌فرنگی باید حداقل ۶ ساعت صبر کنید.

چه زمانی جرم‌گیری عمیق ضرورت پیدا می‌کند؟

جرم‌گیری عمیق زمانی لازم می‌شود که عمق پاکت‌های لثه بیشتر از ۴ میلی‌متر باشد و نشانه‌های بیماری لثه مانند خونریزی، تغییررنگ، حساسیت به لمس و تحلیل لثه وجود داشته باشد.

جرم‌گیری برای رفع بوی بد دهان مفید است؟

چون تجمع جرم و پلاک یکی از دلایلی اصلی بوی بد دهان است، جرم‌گیری با زدودن جرم و پلاک به پیشگیری از بوی بد دهان و درمان آن کمک می‌کند. به‌علاوه جرم‌گیری از پوسیدگی دندان نیز جلوگیری می‌کند که یکی از دلایل دیگر بوی بد دهان است.

فهرست مطالب
مشاوره تلفنی