ایمپلنت فوری؛ یک‌روزه دندان خود را عوض کنید + قیمت

ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری درمانی پرطرفدار برای جایگزینی یک‌روزۀ دندان است. پایۀ ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان در حفرۀ ایجادشده در استخوان فک قرار داده می‌شود، سپس اباتمنت متصل به روکش موقت روی پایۀ ایمپلنت نصب می‌شود. روکش دائمی پس از جوش خوردن پایۀ ایمپلنت به استخوان فک، روی آن گذاشته می‌شود. به این ترتیب دیگر مجبور نیستید دو تا چهار ماه برای ترمیم حفرۀ خالی دندان صبر کنید. ایمپلنت یک روزه برای افرادی مناسب است که عفونت فعال ندارند و تراکم استخوان فک آنان برای نگه داشتن ایمپلنت کافی است. البته احتمال پس زدن ایمپلنت فوری به دلیل بارگذاری سریع، اندکی بیشتر از ایمپلنت معمولی است و این روش با احتمال عفونت بالاتری همراه است. هزینۀ ایمپلنت فوری به دلیل تعداد جراحی‌های کمتر عموماً پایین‌تر از ایمپلنت معمولی و با احتساب هزینۀ روکش حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان است.

ایمپلنت فوری چیست؟

ایمپلنت فوری چیست؟

ایمپلنت فوری چیست؟

ایمپلنت فوری چیست؟

منظور از ایمپلنت فوری این است که کشیدن دندان و جایگذاری ایمپلنت در یک جلسه انجام می‌شود و سپس روکش موقتی روی ایمپلنت گذاشته می‌شود. کاشت ایمپلنت در روش فوری، برخلاف روش معمولی سه تا شش ماه به تأخیر انداخته نمی‌شود. ایمپلنت یک روزه می‌تواند انتخابی ایده‌آل برای افرادی باشد که یکی از دندان‌های جلوی آنان در اثر سانحه به شدت آسیب دیده است یا می‌خواهند دندان خود را به سرعت جایگزین کنند.

ایمپلنت فوری و معمولی تفاوت‌هایی با هم دارند که مهم‌ترین آن‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

جنبه ایمپلنت فوری ایمپلنت معمولی
زمان‌بندی کاشت پایۀ ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان

دو تا چهار ماه انتظار

تعداد جراحی‌ها یک جراحی چند جراحی
هزینۀ درمان مقرون‌به‌صرفه

هزینۀ بالاتر

احتمال تحلیل رفتن استخوان بسیار کمتر بیشتر
پروتز موقت نصب در همان جلسۀ اول

نصب پس از جایگذاری اباتمنت

شرایط مناسب در شرایط خاص مناسب عموم بیماران
احتمال بروز عوارض کمی بیشتر

کمی کمتر

طول درمان سه تا شش ماه

۵ تا ۱۰ ماه

نرخ موفقیت ۹۰ ـ ۹۵ درصد

بالای ۹۷ درصد

جایگزینی چند دندان با ایمپلنت فوری

جایگزینی چند دندان با ایمپلنت فوری

در بعضی موارد چند دندان یا حتی تمام دندان‌های یک فک در اثر سانحه می‌شکنند یا به دلیل پوسیدگی شدید امکان حفظ آن‌ها وجود ندارد. در چنین شرایطی می‌توان کاشت پایۀ ایمپلنت‌ها را بلافاصله پس از کشیدن دندان‌ها یا ریشه‌های باقی‌مانده انجام داد. حتی کاشت ایمپلنت یک روزه از تحلیل رفتن تدریجی استخوان جلوگیری می‌کند و به بیمارانی توصیه می‌شود که می‌خواهند تمام دندان‌های یک فک را به روش یک روی چهار جایگزین کنند. برای جایگزینی سه یا چند دندان مجاور نیز می‌توان از بریج بر پایۀ ایمپلنت فوری استفاده کرد.

ایمپلنت فوری برای چه کسانی مناسب است؟

دو شرط اصلی برای ایمپلنت فوری این است که عفونت فعال در انتهای ریشه وجود نداشته باشد و استخوان فک دچار تحلیل شدید نشده باشد. متقاضیان ایده‌آل ایمپلنت یک روزه علاوه بر این دو شرط باید از شرایط زیر نیز برخوردار باشند:

  • لثه‌های سالم داشته باشند.
  • به بیماری‌های خودایمنی مبتلا نباشند.
  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنند.
  • دخانیات و مشروبات الکلی مصرف نکنند.
  • عادت به دندان قروچه کردن نداشته باشند.
  • بخواهند یک یا چند دندان جلو را جایگزین کنند یا دندان نداشته باشند و بخواهند دندان مصنوعی بر پایۀ ایمپلنت یا ایمپلنت all on 4 داشته باشند.
  • زمان کافی نداشته باشند.
  • امکان مراجعه‌های مکرر به کلینیک دندانپزشکی را نداشته باشند.

در چه مواردی ایمپلنت فوری توصیه نمیشود؟

آیا ایمپلنت فوری عوارض بیشتری دارد؟

عوارض ایمپلنت فوری

به طور کلی کاشت ایمپلنت دندان فرآیندی کم خطر است و در ۹۵ درصد مواقع با موفقیت انجام می‌شود (منبع). پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ایمپلنت فوری از نظر نرخ بقای ایمپلنت و عوارض مختلف، تفاوت آماری معناداری با ایمپلنت معمولی ندارد (منبع). نرخ موفقیت ایمپلنت فوری برای جایگزینی یک دندان در یک پژوهش بسیار نزدیک به ایمپلنت معمولی و ۹۴/۳۱ درصد گزارش شده است (منبع). نکتۀ مهم این است که متقاضیان ایمپلنت فوری به درستی انتخاب شوند و این روش برای افرادی به کار برده شود که تراکم استخوان فک آنان کافی است و عفونت فعال ندارند. در هر حال در صورت مراجعه به دندانپزشک بی‌تجربه و در نظر نگرفتن شرایط لازم، احتمال بروز عوارض در ایمپلنت فوری کمی بیشتر می‌شود. مهم‌ترین عوارض ایمپلنت فوری عبارت هستند از:

  • افزایش خطر عفونت: وقتی ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان در حفرۀ دندان عفونی یا پوسیده قرار داده می‌شود، امکان دارد حفره به خوبی پاکسازی نشود و تمام بافت عفونی برداشته نشود. در نتیجه احتمال عفونت دور ایمپلنت بیشتر می‌شود.
  • جوش نخوردن ایمپلنت به استخوان: چون پروتز بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت و اباتمنت بر روی آن قرار داده می‌شود، احتمال مختل شدن فرآیند جوش خوردن ایمپلنت به استخوان وجود دارد. فشار شدیدی که در اثر اتصال پروتز و جویدن به ایمپلنت وارد می‌شود، باعث می‌شود ایمپلنت به استخوان جوش نخورد. به همین دلیل ایمپلنت فوری عموماً برای دندان‌های جلو توصیه می‌شود و بیماران باید تا دو ماه رژیم غذایی نرم داشته باشند. همچنین روکش موقت کمی کوتاه‌تر تهیه می‌شود تا در چند روز اول فشار کمتری به ایمپلنت وارد شود.
  • افزایش خطر پس زدن ایمپلنت: نرخ پس زدن ایمپلنت فوری به دلیل افزایش خطر عفونت و به خوبی جوش نخوردن ایمپلنت به استخوان، از ایمپلنت معمولی بالاتر است (منبع).

هزینۀ ایمپلنت فوری

هزینۀ ایمپلنت فوری به دلیل کمتر بودن تعداد جراحی‌ها عموماً از هزینه ایمپلنت معمولی پایین‌تر است. هزینۀ ایمپلنت فوری به عامل‌هایی مانند تخصص و تجربۀ دندانپزشک، درمان‌های لازم قبل از کاشت ایمپلنت، دندان موردنظر، نوع و برند ایمپلنت و موقعیت جغرافیایی کلینیک بستگی دارد.

ریز هزینه‌های ایمپلنت فوری در کلینیک دکتر محسن صدق در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

نوع درمان هزینه

ایمپلنت کره‌ای DIO

۱۸ میلیون تومان برای هر واحد
ایمپلنت سوئیسی SIC

۲۵ میلیون تومان برای هر واحد

هزینۀ روکش موقت

یک میلیون تومان

ویزیت و مشاوره

رایگان
ست یکبار مصرف

رایگان

رادیوگرافی

۵۰ هزار تومان

در صورتی که قبل از ایمپلنت به کشیدن دندان یا ریشۀ باقی‌مانده نیاز باشد، مبالغ زیر نیز به هزینۀ ایمپلنت یک روزه افزوده می‌شود:

نوع درمان هزینه
کشیدن دندان جلو

یک میلیون و پانصد هزار تومان

کشیدن دندان عقب

دو تا سه میلیون تومان
کشیدن ریشۀ باقی‌مانده

دو تا سه میلیون تومان

در بعضی موارد می‌توان هزینۀ ایمپلنت فوری را با هماهنگی کلینیک در دو قسط پرداخت کرد.

مراحل جراحی کاشت ایمپلنت فوری

مراحل جراحی کاشت ایمپلنت فوری

نخستین مرحله برای کاشت ایمپلنت یک روزه انجام یک معاینۀ دقیق است. دندانپزشکان ماهر همواره ابتدا ارزیابی جامعی را با استفاده از رادیوگرافی و اسکن CBCT انجام می‌دهند تا از واجد شرایط بودن بیمار برای کاشت ایمپلنت فوری مطمئن شوند. دندانپزشک استحکام و تراکم استخوان فک را بررسی می‌کند. همچنین اگر جراحی ایمپلنت بر روی فک بالا انجام شود، وضعیت سینوس‌ها نیز ارزیابی می‌شود. اقدامات زیر پس از حصول اطمینان از مناسب بودن شرایط بیمار برای ایمپلنت فوری انجام می‌شود:

کشیدن دندان قبل از ایمپلنت

ابتدا داروی بی‌حسی موضعی اطراف دندان موردنظر تزریق می‌شود. سپس دندانپزشک دندان را با وارد کردن حداقل آسیب به حفرۀ دندان، بافت لثه و دندان‌های مجاور می‌کشد، حفرۀ دندان را کاملاً پاکسازی می‌کند و هر گونه بافت عفونی را برمی‌دارد.

جراحی کاشت ایمپلنت

عموم بیماران کاشت ایمپلنت را تحت بی‌حسی موضعی به خوبی تحمل می‌کنند. اما اگر بیمار اضطراب شدیدی داشته باشد، برای او داروی آرام‌بخش تجویز می‌شود. سپس دندانپزشک ایمپلنت با اندازۀ مناسب را انتخاب می‌کند و آن را با زاویۀ مناسب در حفرۀ ایجادشده پس از کشیدن دندان قرار می‌دهد. دستکاری‌های لازم با فرز دندانپزشکی انجام می‌شود. دندانپزشک پودر استخوان را در صورت لزوم در فضای بین ایمپلنت و حفرۀ دندان می‌ریزد تا ایمپلنت کاملاً پایدار شود.

نصب روکش موقت و دائمی ایمپلنت

اباتمنت روی ایمپلنت قرار داده می‌شود. سپس قالب‌گیری یا اسکن سه‌بعدی برای تهیۀ روکش انجام می‌شود. روکش موقت در مدت زمان آماده شدن روکش دائمی روی اباتمنت گذاشته می‌شود. ایمپلنت به مرور به استخوان جوش می‌خورد و به پایه‌ای محکم برای روکش تبدیل می‌شود.

فیلم جراحی ایمپلنت فوری

مراقبت‌های پس از ایمپلنت فوری

مراقبت های پس از ایمپلنت فوری

پس از کاشت ایمپلنت فوری احتمال بروز عوارضی مانند ورم لثه‌ها و صورت، خونریزی خفیف، کبودی لثه‌ها و پوست، درد و عفونت وجود دارد. اما دوران نقاهت پس از کاشت ایمپلنت در مجموع در صورت مصرف مسکن‌های تجویزی، رعایت بهداشت و توصیه‌های دندانپزشک بدون مشکل سپری می‌شود و ایمپلنت بدون جابه‌جا شدن به استخوان فک جوش می‌خورد. برای پیشگیری از بروز مشکل پس از کاشت ایمپلنت حتماً توصیه‌های زیر را رعایت کنید:

  • مصرف داروهای تجویزشده: برای جلوگیری از شروع درد حتماً مسکن‌های توصیه‌شده را مصرف کنید. احتمالاً دندانپزشک برای پیشگیری از عفونت آنتی‌بیوتیک تجویز خواهد کرد، حتماً دورۀ درمان را طبق دستور کامل کنید.
  • استفاده از کیسۀ یخ: تا ۲۴ ساعت پس از کاشت ایمپلنت از کیسۀ یخ برای کاهش ورم استفاده کنید. کیسۀ یخ را مستقیماً روی پوست صورت نگذارید، حتماً دستمال نازکی را دور آن بپیچید.
  • دستکاری نکردن ایمپلنت و روکش موقت: به هیچ وجه به اباتمنت یا روکش موقت دست نزنید و آن را تکان ندهید. پس از یک روز دور روکش موقت را به آرامی نخ دندان بکشید و با احتیاط مسواک بزنید تا روکش موقت جدا نشود.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان: دور ایمپلنت را به آرامی مسواک بزنید و محیط دهان را با دهانشویۀ توصیه‌شده یا آب‌نمک ولرم شستشو بدهید.
  • رعایت رژیم غذایی نرم: به مدت چند روز غذاهای نرم مانند پورۀ سیب‌زمینی، سوپ یا نیمرو میل کنید. پس از آن هم تا چند ماه مراقب باشید که غذاهای سفت را مستقیماً با ایمپلنت و روکش موقت نجوید.
  • پرهیز از مصرف خوراکی‌های شیرین: چون ممکن است فاصله‌ای بین روکش موقت و خط لثه وجود داشته باشد، مصرف خوراکی‌های شیرین را محدود کنید تا دچار پوسیدگی نشوید.
  • کاهش فعالیت‌های بدنی: چند روز فعالیت بدنی سنگین نداشته باشید تا درد و ورم بیشتر نشود و زخم‌های تازه باز نشود.
  • ترک سیگار و الکل: دخانیات و مشروبات الکلی فرآیند ترمیم زخم‌ها و جوش خوردن ایمپلنت به استخوان را مختل می‌کنند؛ پس سیگار و الکل را برای همیشه، یا دست‌کم چند ماه ترک کنید.
  • بالا گذاشتن سر: سر را هنگام خوابیدن روی چند بالش بگذارید تا بالاتر قرار بگیرد و ورم کمتر شود.
  • مراجعه به دندانپزشک در وقت تعیین‌شده: در زمان تعیین‌شده برای معاینه و بررسی وضعیت ایمپلنت به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک ایمپلنت و بافت دور آن را به دقت بررسی می‌کند تا از به خوبی طی شدن فرآیند التیام و عفونت نکردن ایمپلنت و بافت اطراف آن مطمئن شود.

جمع‌بندی

دندانپزشک بهترین روش کاشت ایمپلنت را با توجه به نیازها و شرایط خاص هر بیمار توصیه می‌کند. ایمپلنت یک‌روزه راه‌حل مطمئنی برای جایگزینی دندان‌های به شدت پوسیده و آسیب‌دیده است، اما با خطرهایی نیز همراه است. سریع‌تر بودن همواره به معنای بهتر بودن نیست. بااین‌حال ایمنی و نرخ موفقیت ایمپلنت فوری به لطف تکنیک‌های نوین و بهره‌گیری از ابزار پیشرفته افزایش یافته و امروزه ماندگاری ایمپلنت‌های‌ فوری و معمولی تقریباً برابر است.

بنابراین اگر وضعیت بهداشت دهان و دندان شما در حد رضایت‌بخشی است، مدت زیادی از کشیدن دندان‌ نمی‌گذرد یا هنوز دندان آسیب‌دیده را نکشیده‌اید و استخوان کافی برای نگه داشتن ایمپلنت دارید، سؤالات زیر را پیش از تصمیم‌گیری دربارۀ روش کاشت ایمپلنت از خود بپرسید:

  1. جای خالی دندان دیده می‌شود؟ وجود دندان غائب بر گفتار یا لبخندتان اثر می‌گذارد؟
  2. بازیابی سریع دندان و لبخند چقدر برای شما مهم است؟
  3. امکان مرخصی گرفتن یا مراجعه‌های مکرر را به دندانپزشکی دارید؟

در نهایت برای انتخاب بهترین روش کاشت ایمپلنت باید به دندانپزشکی باتجربه مراجعه کنید. دندانپزشک کیفیت استخوان، وضعیت بهداشت دهان و دندان و عامل‌های مهم دیگر را بررسی می‌کند و روش مناسب را پس از معاینه، رادیوگرافی و اسکن سه‌بعدی توصیه می‌کند. برای دریافت وقت مشاوره و ویزیت رایگان کافی است با کلینیک دندانپزشکی دکتر محسن صدق تماس بگیرید.

پرسش‌های متداول

نرخ موفقیت ایمپلنت فوری تفاوت زیادی با ایمپلنت معمولی دارد؟

بر اساس یک فراتحلیل، نرخ موفقیت برای ایمپلنت فوری و معمولی به ترتیب ۹۰ تا ۹۵ درصد و ۹۷ تا ۱۰۰ درصد است. این فاصله با بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته و انتخاب سنجیدۀ بیماران در حال کمتر شدن است (منبع).

آیا ایمپلنت فوری در مقایسه با ایمپلنت معمولی ارزش هزینه کردن را دارد؟

بله، در صورتی که کاندید کاشت ایمپلنت فوری هستید، به دلیل کمتر بودن مراحل کاشت و در مجموع مقرون‌به‌صرفه‌تر بودن از ایمپلنت عادی، مسلماً ارزش هزینۀ کردن را دارد.

احتمال عفونت پس از ایمپلنت فوری زیاد است؟

خیر، اگر داروی آنتی‌بیوتیک تجویزشده را مصرف کنید و بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید، این احتمال بسیار کم خواهد بود. مطمئن باشید دندانپزشک کاشت ایمپلنت را در صورت وجود عفونت فعال انجام نخواهد داد.

چند ایمپلنت فوری را می‌توان در یک روز کاشت؟

محدودیتی وجود ندارد؛ تعداد ایمپلنت‌های قابل‌کاشت در یک جلسه به وضعیت استخوان فک، وضعیت سلامت عمومی و تحمل متقاضی، تجربه و سرعت دندانپزشک بستگی دارد. عموماً بیش از چهار ایمپلنت در یک جلسه کاشته نمی‌شود؛ این تعداد برای جایگزینی تمام دندان‌های یک فک کافی است.

جراحی ایمپلنت فوری چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان جراحی به پیچیدگی درمان و تعداد دندان‌هایی که باید جایگزین شود، بستگی دارد. در مجموع چون چند مرحله در یک روز انجام می‌شود، مدت زمانی که باید برای ایمپلنت فوری در یک جلسه روی یونیت دندانپزشکی بمانید، بیشتر از ایمپلنت معمولی است و درمان چند ساعت زمان می‌برد.

برای کاشت ایمپلنت فوری چند جلسه باید به دندانپزشکی مراجعه کنم؟

تمام مراحل کاشت ایمپلنت فوری معمولاً در دو یا سه جلسه انجام می‌شود. مرحلۀ اول کاشت ایمپلنت است، قرار دادن روکش موقت ممکن است در همان جلسه انجام شود یا به یک تا دو هفته بعد، پس از بهبود یافتن زخم لثه و جذب یا کشیدن بخیه‌ها موکول شود. جلسۀ آخر نیز به نصب روکش دائمی اختصاص دارد.

ایمپلنت فوری فقط برای یک دندان مناسب است؟

خیر، اما چون درصد شکست ایمپلنت فوری اندکی بالاتر از ایمپلنت معمولی است، ایمپلنت فوری معمولاً برای کاشت دندان جلو توصیه می‌شود تا بتوان زیبایی لبخند را با نصب سریع روکش موقت حفظ کرد. با این حال چنانچه تراکم استخوان فک کافی باشد، کاشت ایمپلنت برای جایگزینی تمام دندان‌های یک فک را نیز می‌توانید به روش All on 4 در یک جلسه انجام داد.

بهترین برند برای ایمپلنت فوری چیست؟

ایمپلنت SPI سوئیسی بهترین برند برای ایمپلنت فوری است، چون سریع و محکم به استخوان فک جوش می‌خورد، احتمال پس زدن آن بسیار کم است و سریع‌تر از برندهای دیگر می‌توان اباتمنت و روکش را روی آن بارگذاری کرد.

در صورت ابتلا به بیماری لثه می‌توانم کاشت ایمپلنت فوری انجام بدهم؟

خیر، ابتدا باید بیماری لثه درمان شود.

آیا ایمپلنت فوری هم به پیوند استخوان نیاز دارد؟

معمولاً ایمپلنت فوری به افرادی توصیه می‌شود که تراکم استخوانی فک آنان بالا است. با این حال گاهی استخوان فک تراکم کافی را برای ثابت نگه داشتن ایمپلنت فوری دارد، اما بهتر است پودر استخوان بیشتری برای استحکام کامل ایمپلنت استفاده شود. در این صورت پیوند استخوان هم‌زمان با کاشت ایمپلنت انجام می‌شود.

اگر به لیفت سینوس نیاز داشته باشم، نمی‌توانم از ایمپلنت فوری استفاده کنم؟

مشکلی وجود ندارد، می‌توان لیفت سینوس و ایمپلنت فوری را در یک جلسه انجام داد.

اگر دندان جلو آبسه کرده باشد، می‌توان آن را کشید و ایمپلنت فوری را جایگزین آن کرد؟

خیر، شرط اصلی کاشت ایمپلنت فوری، نداشتن عفونت است. ابتدا باید دندان را کشیده و آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. کاشت ایمپلنت پس از اطمینان از برطرف شدن عفونت انجام می‌شود.

عمر ایمپلنت فوری چقدر است؟

ایمپلنت فوری به شرط مراقبت مناسب و رعایت بهداشت مادام‌العمر خواهد بود.

بعد از کاشت ایمپلنت فوری می‌توانم سیگار بکشم؟

خیر، کشیدن سیگار فرآیند التیام زخم‌ها و جوش خوردن ایمپلنت به استخوان را مختل می‌کند.

مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار پس از جراحی ایمپلنت فوری مجاز است؟

خیر، نوشیدنی‌های گازدار محل جراحی را تحریک می‌کنند و به همین دلیل مصرف آن‌ها تا ۴۸ ساعت پس از جراحی ممنوع است.

آیا پس از کاشت ایمپلنت فوری می‌توانم بستنی بخورم؟

خیر، مصرف هر گونه لبنیات از جمله بستنی تا یک هفته پس از کاشت ایمپلنت فوری ممنوع است. چسبندگی ناشی از بستی و لبنیات پرچرب، احتمال ماندن ذرات غذا در نزدیکی محل کاشت و در نتیجه ورود باکتری‌ها را به محل کاشت ایمپلنت افزایش می‌دهد.

آیا پس از کاشت ایمپلنت فوری می‌توانم گوشت بخورم؟

هرچند پروتئین برای ترمیم بافت‌ها لازم است و در مقابله با عفونت به بدن کمک می‌کند، اما مصرف گوشت به دلیل سفت بودن به مدت سه تا چهار هفته پس از کاشت ایمپلنت توصیه نمی‌شود. می‌توانید پروتئین موردنیاز بدن را از منابعی مانند حبوبات پخته و نرم، تخم‌مرغ و آووکادو تأمین کنید.

آیا بخیۀ ایمپلنت نیاز به کشیدن دارد؟

عموماً از بخیه‌های جذبی استفاده می‌شود و بخیه‌ها پس از گذشت دو هفته خودبه‌خود می‌افتند. به هیچ وجه به بخیه‌ها دست نزنید.

اگر بخیۀ محل کاشت ایمپلنت زودتر از یک یا دو هفته بیفتد، باید چه کار کنم؟

اگر خونریزی ندارید، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. در صورت مشاهدۀ خونریزی به دندانپزشک مراجعه کنید.

بهتر نیست بعد از کاشت ایمپلنت فوری مسواک نزنم و فقط از دهانشویه استفاده کنم؟

خیر، رعایت بهداشت برای موفقیت کاشت ایمپلنت حیاتی است، پس حتماً مسواک بزنید. فقط هنگام مسواک زدن دور ایمپلنت بیشتر مراقب باشید.

ایمپلنت فوری برای دندان‌های عقب دهان نیز مناسب است؟

مسئلۀ اصلی برای ایمپلنت فوری دندان‌های آسیاب، پایداری ایمپلنت با توجه به نقش این دندان‌ها در جویدن است. نرخ پس زدن ایمپلنت فوری برای دندان‌های خلفی کمی بالاتر از دندان‌های قدامی است (منبع). البته نرخ موفقیت و ماندگاری ایمپلنت فوری دندان آسیاب نیز بالا گزارش شده است (منبع). در کل ایمپلنت معمولی برای دندان‌های عقب دهان گزینۀ بهتری است.

اگر مدتی طولانی برای کاشت ایمپلنت صبر کنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از کشیدن دندان فرآیند بازجذب استخوان فک شروع می‌شود. در نتیجه استخوان تحلیل می‌رود و نازک و شکننده می‌شود. محکم و ضخیم بودن استخوان فک شرط لازم برای کاشت ایمپلنت است. در صورت تحلیل شدید استخوان ممکن است دیگر نتوانید کاشت ایمپلنت را انجام بدهید یا مجبور به پیوند استخوان شوید. چون کاشت ایمپلنت فوری بلافاصله پس از کشیدن دندان انجام می‌شود، مشکل تحلیل رفتن استخوان در این درمان چندان مطرح نیست.

روکش موقت ایمپلنت شبیه به دندان‌ طبیعی است؟

شکل و رنگ روکش موقت شبیه به دندان‌های مجاور است، اما بی‌نقص نیست. برای جلوگیری از وارد شدن فشار به ایمپلنت تازه کاشته‌شده روکش موقت معمولاً کمی کوتاه‌تر ساخته می‌شود. به‌علاوه ممکن است فاصلۀ بسیار کمی بین روکش موقت و خط لثه وجود داشته باشد.

آیا ساخت روکش یا تاج موقت ایمپلنت فوری نیاز به قالب‌گیری دارد؟

خیر، عموماً یک تاج موقت تا زمان پیوند خوردن استخوان فک با پایه ایمپلنت قرار داده می‌شود و پس از آن تاج دائمی روی ایمپلنت نصب می‌شود.

اگر روکش موقت لق شد، چه کار کنم؟

اگر روکش موقت لق شد یا درآمد، فوراً از دندانپزشک وقت بگیرید تا آن را دوباره بچسبانند یا در صورت لزوم روکش جدیدی تهیه کنند.

ممکن است ایمپلنت فوری جابه‌جا شود؟

جابه‌جا شدن ایمپلنت عارضۀ نادری است که علامت عفونت یا پس زدن ایمپلنت است. اگر فکر می‌کنید ایمپلنت حرکت می‌کند، فوراً برای بررسی به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر ایمپلنت فوری شل باشد و به استخوان جوش نخورد، چه کار باید کرد؟

این اتفاق بسیار نادر است. در هر حال دندانپزشک می‌تواند ایمپلنت جوش‌نخورده را خارج کند و ایمپلنت جدید را جایگزین آن کند.

چرا لثۀ اطراف ایمپلنت ورم کرده است؟

وجود هر گونه ورم تا چند روز پس از کاشت ایمپلنت فوری می‌تواند طبیعی باشد. اگر ورم لثه تا دو یا سه روز پس از کاشت همچنان ادامه داشت، احتمالاً ناشنه عفونت و التهاب لثه است. بنابراین هر چه سریع‌تر برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

فهرست مطالب
مشاوره تلفنی